torsdag den 25. september 2014

Problembaseret Læring - De 7 Trin


Som metode er Problembaseret Læring stærkt inspireret af tanken om at have processen og teorien som hovedfokus, og den er udpenslet i ”De 7 trin”, essensen af disse trin er beskrevet forneden. Vi har i dette forløb benyttet de syv trin i vores måde at arbejde på i denne innovative proces fra idé til produkt.  


PBL som metode – ”De 7 trin”.

Meningen med de her forskellige trin er at få en forståelse af, hvordan man arbejder professionelt med en videnskabelig metodisk tilgang trukket ud fra John Deweys tese om den ideelle problemløsning. Og at gøre dette med en tanke om at sætte det i forbindelse med en viderebygning af det problemløsende arbejde med processen I fokus. Dette gøres i modsætning til selve målet. Det er en sammensætning af kundskabsteoretisk standpunkt og praksologiske analyser à proces og teori. 

Her følger en gennemgang af de 7 faser i arbejdsmetoden PBL.

Trin 1: Man anerkender den forelæggende problemstilling, med dets udfordringer eller forhindringer og fletter det ind I problemløsningen, som har teori og processen som hovedfokus og stiller sig spørgende og undrende omkring problemstillingen. 


Trin 2: På dette trin forsøger man så vidt muligt, at afgrænse og udpensle problemet. Hvad er den domininerende problemstilling, og hvorfor er det et problem. Hovedsagen på dette trin er at identificere og formulere problemet og dermed give det videre arbejde en retning. Der skal således være fokus på at nå frem til en situation, hvor det fremstår så tydeligt som muligt for alle gruppens medlemmer, hvori afgrænsning og definition af problemet består.

Trin 3: Problemanalyse.
Her handler det om dybt og metodisk at analysere problemstillingen og belyse det fra forskellige vinkler. Her anvender man den teori og baggrundsviden som man har omkring den problemstilling man har valgt.

Trin 4: Her sker ‘analysen af analysen’ redigering og finkæmning af det produkt man har fra punkt 3. Man redegører på dette punkt for, hvor vi er kommet til, hvad vi ved og hvordan vi kommer videre og hvordan, samt med hvilke nye redskaber.

Trin 5: Her står man med det produkt man er nået til, og vurdere om der skal søges yderligere information og tilegnelse af ny viden. Ydermere hvordan griber vi resten af problemstillingen og løsningen an. Skal der ændres I fremgangsmåden, eller virker den tidligere benyttet metode?

Trin 6: Nu har man valgt, hvad den videre fremgangsmåde skal indeholde, om det er erhvervelse af ny information og viden eller det er at rette og finpudse det sidste af produktet. Man realiserer altså det man har funderet over, og de videre løsningsmetoder.

Trin 7: Ved dette punkt vurderes der og evalueres på problemløsningen og selve mestringen af problemet. Hvordan har vi udnyttet den viden vi har erhvervet os, og har vi løst problemet tilstrækkeligt og med tilstrækkelig viden? Hvordan har gruppe-arbejdet fungeret - var det dynamisk eller kaotisk? (10, p. 66-77)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar