tirsdag den 30. september 2014

Modul 5

Modul 5 starter med tre uger, hvor vi som sygeplejerskestuderende arbejder tværprofessionelt sammen med UCN's andre faggrupper, nemlig lærere og pædagoger. I disse grupper skulle vi samarbejde om en case med et udsat barn. Her havde vi forskellige oplæg om tværprofessionalitet, børn og unge og udsatte børn, samt mange forskellige oplæg om teorier, der kunne bruges i vores tværprofessionelle element. 

Efter de tre første uger er vi tilbage til det monofaglige nemlig sygeplejefaget. Her har vi alle det tværprofessionelle samarbejde på hjernen. De sidste 7 uger af modul 5 består selvfølgelig af undervisning, men også omkring gruppearbejde, samarbejde, og oprettelse af en blog, ud fra en case, vi har fået tildelt fra vores lærer. 

Vi har lært meget af innovativ tankegang, hvor processen er vigtigere end det endelige produkt. Vi har gennem bloggen arbejdet med en form for logbog, som kun fremgår i bloggen. De andre faner foroven er mere en form for guide til andre indlæg, der omhandler det præcise emne. 
     Med strukturen på bloggen har vi prøvet at holde det overskueligt for enhver læser, så det er nemt at finde rundt og følge den røde tråd gennem både processen såvel som teorierne. Vi har desuden prøvet at tænke os frem til innovative løsningsforslag, og valgt at sætte en google-translate knap ude i højre side af bloggen, så patienter eller pårørende, der eventuelt skulle tale et andet sprog kunne læse og forstå hele bloggen. Ydermere har vi valgt en baggrund med blå himmel og grønt græs på bloggen, ikke fordi det på nogen måde har noget med frakturer at gøre, men simpelthen på grund af det idylliske billede, som i sig selv skaber en form for ro, når man kigger på det.
     Grunden til de mange forskellige teorier, og meget forskelligt litteratur er også, at vi skal have belæg for det vi siger. Derfor har vi valgt at have en del ekstra teori med, fordi det giver et større overblik over selve casen, og har givet os mulighed for at belyse den fra flere forskellige sider.

Nu er vi her, hvor vi snart er færdige med vores blog, og det har været en meget lærerig oplevelse for os alle sammen. Vi har især lært meget fra den fastlagte studieaktivitet, som vi har valgt at gøre til en del af bloggen, nemlig kommunikationsøvelsen. Vi har gennem hele bloggen taget udgangspunkt i læringsudbyttet, og vi mente selv, at vi ville passe på med at have for meget teori med fra tidligere moduler, da det i princippet er modul 5, vi er på. Det kunne da kun være passende at bruge teori, som vi har haft på modul 5. 

Vi føler ydermere at vi har taget brug af sygeplejerskens virksomhedsområde, om udførende, formidlende, ledende og udviklende sygepleje på den måde, at vi ved hjælp af innovationsteori har kunne udvikle en prototype til en applikation, samtidig med at vi har taget ved lære af selve processen, hvor vi har interviewet forskellige personer og brugt humanistisk, forskings- og praksisbaseret viden til analyse af interviewene, samtidig med at vi har brugt en del andet teori. Hele vores proces og løsningsforslag er til dels baseret på den udførende sygepleje, som består af opgaver til sundhedsfremmende, forebyggende, behandlende og rehabiliterende sygepleje.
     Ved at tænke i disse baner, har vi selvfølgelig også haft dokumentation af sygepleje i tankerne, da dokumentation er vigtigt i forhold til rigtig og korrekt pleje af patienten. På den måde vil  kvalitetssikringen kunne forbedres i sundhedsvæsenet.

Vi har som det allerførste haft patienten i fokus, og ubevidst tænkt patientologi, som betyder læren om patienten. Vi mener at patienten er vigtigst i forhold til behandling og patientforløb.

Modul 5 handler om tværprofessionalitet, og gennem bloggen har vi prøvet at vise det ved at tale om samarbejdet som ergoterapeuter og sygeplejersker, læger, patienter og fysioterapeuter har. Med den case vi har, har vi jo så indsnævret det til ergoterapeuter, sygeplejersker og patienter, hvor pointen er at samarbejde tværprofessionelt mod en fælles løsning.



1 kommentar: