Empowerment er både en proces
der fører til handling og et produkt som en handling kan give. Ordet empower betyder noget i retning at 'at give magt til' eller 'bemyndigelse til'. Patient empowerment begrebet defineres og bruges forskelligt, men forbindes altid med, at patienter tager en aktiv rolle i egen behandling.
Typisk fokuseres der på deltagelse gennem læring om egen sygdom og behandlingsmuligheder samt mestring af egen tilstand. Sundhedsprofessionelle skal både kunne balancere mellem strukturerede forløbsprogrammer og lave individuelt tilpasset patientforløb.
Typisk fokuseres der på deltagelse gennem læring om egen sygdom og behandlingsmuligheder samt mestring af egen tilstand. Sundhedsprofessionelle skal både kunne balancere mellem strukturerede forløbsprogrammer og lave individuelt tilpasset patientforløb.
Empowerment opstår i en gensidig
udveksling mellem patienter/pårørende og personalet. Initiativet kan komme fra
begge sider, men der er først tale om vellykket empowerment, når patienten opnår
øget autonomi og indflydelse. Forholdet udvikler sig ideelt set til et 'partnerskab' hvis patienter og professionelle accepterer hinandens perspektiv
og indgår i et samarbejde hen imod et fælles mål for behandlingen.
Med empowerment øges værdien af
brugerens viden, idet den betragtes som et afgørende udgangspunkt for vellykket
behandling. Brugerens viden omhandler symptomer, egne livsværdier og præferencer,
og i varierende grad også sundhedsfaglig viden. Målet er at styrke deres
handlemuligheder med hensyn til at indgå i dialog, tage beslutninger, udøve
egenomsorg eller følge en plan.
Empowerment indebærer et
opgør med en bestående magtrelation, hvor den ene part har autoritet og
sanktionsmuligheder overfor den anden. Der er fokus på patientens tilstand og
engagement på den ene side og en samarbejdskultur som skaber ligeværdighed i
sundhedsvæsenet på den anden.
Patienten skal have
adgang til helbredsrelevant viden og støtte til beslutninger, og behandlingsprocesser
skal bygge på en grundig forståelse af patienternes individuelle behov og
forløb skal tilrettelægges ud fra disse.
Det sundhedsøkonomiske
ræsonnement er, at jo mere borgerne passer på sig selv, og jo mere af plejen de
selv kan stå for i deres behandlingsforløb, jo mindre koster det for kommuner
og regioner. Det sundhedsfaglige argument er højere livskvalitet for
patienterne og at patienterne bliver mere engageret i at deltage aktivt i deres
sygdomsforløb. Der er særligt fokus på patient empowerment for at understøtte patientens
egne ressourcer og muligheder for at føle sig i kontrol over eget liv.
Sundhedspersonalet skal hjælpe med at styrke patienternes rolle i deres eget
behandlingsforløb.
I forhold til patienter
med frakturer vil empowerment eksempelvis kunne ses i forbindelse med genoptræningen,
for hvis patienten er engageret i genoptræningen, og kan være med til at sætte
mål som betyder noget for dem, kan det blive en mere meningsfuld træning.
Udviklingen i vores samfund har ført til, at flere patienter kender til forskellige behandlingsformer, og dermed kommer mere informeret og velvidende på sygehuset, hvilket stiller større krav til os som sundhedspersonale om at inddrage patienten. Patienterne har også krav på at blive informeret om forskellige behandlingsformer og patientforløb, så de selv kan vælge efter, hvad der passer bedst til dem.
Udviklingen i vores samfund har ført til, at flere patienter kender til forskellige behandlingsformer, og dermed kommer mere informeret og velvidende på sygehuset, hvilket stiller større krav til os som sundhedspersonale om at inddrage patienten. Patienterne har også krav på at blive informeret om forskellige behandlingsformer og patientforløb, så de selv kan vælge efter, hvad der passer bedst til dem.
Målet er, at patienterne opnår øget autonomi og
bliver medinddraget i de forskellige beslutninger, som skal træffes før, under
og efter indlæggelsen, sådan at forløbet bliver tilpasset den enkelte person, da
alle patienterne er unikke og har forskellige ønsker og behov, som der skal
forsøges at tages hensyn til.
Som sygeplejersker skal vi støtte patienten i
beslutningerne og gennem behandlingsprocessen, men for at dette bliver
vellykket skal patienterne have viden om deres sygdom eller skade. Som en del
af empowerment skal vi altså som sygeplejersker undervise patienterne, så vi
øger deres viden, eksempelvis i forhold til symptomer, komplikationer og anden
sundhedsfaglig viden, så de kan deltage aktivt i deres egen behandling. Det
stiller krav til at vi samarbejder med patienten, og lærer dem at kende så vi
arbejder hen mod et fælles mål og ikke hvert sit mål.
På et dagkirurgisk
afsnit kan det blive problematisk at nå at få dannet en relation til patienten
eftersom forløbet er forholdsvist kort, men ved genoptræningen hos ergoterapeuten,
er der mulighed for at få dannet en relation til patienten, og derved få lavet
et individuelt tilpasset forløb. Vi skal kunne balancere mellem strukturerede
og individuelle forløb alt efter hvad patienten ønsker og magter i den givne
situation. Det er gennem hele forløbet vigtigt at bruge patientens egne
ressourcer og inddrage dem i plejen, da det er patienten selv, som skal lære at
mestre sin sygdom eller skade i kortere eller længere tid. (21, 22, 23, 24, 25)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar