Til kommunikationsøvelsen har vi gjort brug af Eide og Eide's kommunikationsteori omkring aktiv lytning, men også Calgary-Cambridge modellen da den går i dybden med, hvordan man holder en samtale og viser et klart billede af, hvordan man skal indlede, udføre og afslutte kommunikation.
Calgary-Cambridge guiden er lavet ud fra en oversættelse af Skills for Communicating with Patients af Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz og Juliet Draper. Guiden er et undervisningsmateriale, som har til formål at udvikle kommunikationsfærdigheder i sundhedssektoren, hvor Calgary-Cambridge modellen er forbilledet. Den danske guide, den som vi har fulgt, er udarbejdet af Annegrethe Nielsen, Videncenter for Kommunikation og Læring i Sundhedssektoren på UCN, Danmark.
Modellen er en struktureret, punktopstillet guide til, hvordan man indleder en samtale, for eksempel at man skal præsentere sig selv hilse på patienten etc. Den går ind og kommer med forslag til, hvordan man kan komme ind på livet af patienten ved at tale om følelser og udforske kropssprog, skabe struktur og udvikle forholdet til patienten samtidig med, at man involverer patienten.
På denne måde kan man informere, rådgive og planlægge sammen med patienten, hvor det er vigtigt med gentagelser. Modellen giver forslag til hvordan en god kommunikation skal være, og viser endda også hvordan man skal afslutte samtalen.
Vi brugte modellen i vores kommunikationsøvelse, da den består af retningslinjer for en god kommunikation og viser vigtigheden af en god struktur for at finde frem til den information, man har brug for. (35)
Eide og Eide mener, at kommunikation er essentielt i sygepleje, så man kan forstå sin patient og se helheden i patientforløbet, så man som sygeplejerske kan skabe en god kontakt og udføre korrekt pleje til sin patient. Kommunikation skaber kvalitetssikring.
Patienten skal føle sig set og hørt, og det var vigtigt for os, at man kunne se det i kommunikationsøvelsen. Ifølge Eide og Eide kan man som kommunikationsredskab bruge aktiv lytning, hvor man både verbalt og non-verbalt kommunikerer og skaber en god kontakt til patienten.
Verbalt skal man som sygeplejerske vise interesse for patienten, stille åbne spørgsmål med plads til lidt afvigelse fra strukturen, så man kan komme ind på livet af patienten. Man kan ifølge Eide og Eide også parafrasere for så viser man også, at man har lyttet til patienten og vil patienten det bedste, ved at formulere noget information anderledes og bedre for eksempel uden fagsprog. Ved at parafrasere kan man også sikre, at patienten har forstået informationen ordentligt.
Verbalt skal man som sygeplejerske vise interesse for patienten, stille åbne spørgsmål med plads til lidt afvigelse fra strukturen, så man kan komme ind på livet af patienten. Man kan ifølge Eide og Eide også parafrasere for så viser man også, at man har lyttet til patienten og vil patienten det bedste, ved at formulere noget information anderledes og bedre for eksempel uden fagsprog. Ved at parafrasere kan man også sikre, at patienten har forstået informationen ordentligt.
Eide og Eide mener også at den non-verbale kommunikation er essentiel. Det består for eksempel af øjenkontakt, ansigtsudtryk, berøring, kropssprog og det at vise at man kan lytte, og være stille når der er brug for det. Ved brug af det non-verbale kan man gøre sit verbale sprog mere troværdigt.
Eide og Eide's teori omkring det, at man kan skabe ro og overblik gennem kommunikationen er interessant i forhold til vores kommunikationsøvelse, og derfor valgte vi også at fokusere på Eide og Eide, fordi roen og overblikket, sammen med Calgary-Cambridge modellen, kan øge patientens følelse af tryghed, og følelsen af at være godt informeret. (8, p. 17-102, 137-260)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar