onsdag den 24. september 2014

Refleksion over kommunikationsøvelse


Monique om at spille sygeplejerske i kommunikationsøvelsen:

Jeg synes personligt, at det efterhånden forekommer meget naturligt at agere som sygeplejerske også bare i øvelse-sammenhæng. Jeg mener det handler meget om, at møde den enkelte patient, der hvor de er samt at vide, hvornår man skal kommunikere verbalt samt non-verbalt, og hvornår man skal lægge hånden på skulderen, og hvornår dette ikke er passende. 
     Patienten skal føle sig tryg og samtidig empowered omkring sit eget sygeforløb, og det skal os som sygeplejersker være aktive aktører i.


Anne om at spille ergoterapeut i kommunikationsøvelse:

Jeg spillede ergoterapeut i kommunikationsøvelsen, og dette faldt mig let ind, da de har samme udgangspunkter som os sygeplejersker. Da jeg kom ind til patienten, startede jeg med at give patienten hånden og sige hej, for at skabe et bånd og tryghed.

     Dette handler også meget om, hvordan man handlede verbalt og non-verbalt.

Jeg gik ind og brugte en del empowerment, da patienten selv var på banen i forhold til genoptræningsøvelserne. Jeg brugte også gentagelser, for at sikre mig, at patienten fik helt fat i det. Jeg satte mig ned ved siden af patienten, for at komme i øjenhøjde, og dette gjorde jeg for, at patienten følte, at vi var ligestillet og jeg ikke var alt for autoritær.


Mathilde om at spille læge i kommunikationsøvelse:

Jeg synes, det var en meget sjov og spændende oplevelse, at spille læge. I vores skuespil, havde vi i gruppen på forhånd bestemt, at lægen skulle have en mekanisk tilgang til patienten. Det var personligt utrolig svært for mig at snakke med patienten uden kropskontakt. Samtidig var det også meget svært, at komme med så mange informationer på så kort tid. Jeg stod op under hele samtalen, og samtidig var der også et bord i mellem mig og patienten, så det var tydeligt at se, at jeg skulle forkomme som en autoritet. Det er dog vigtigt at sige, at det bare var et eksempel, og slet ikke for at hentyde, at læger er dårlige til at kommunikere med patienter.    



Camilla om at spille patient i kommunikationsøvelse:

Det var en meget spændende og lærerig oplevelse at skulle spille patient. Da lægen var der følte jeg mig som en genstand, hvor at det var lige meget, hvordan jeg havde det. Når man kun har været indlagt en dag, og ikke kender den tildelte læge kan kommunikationen og den givne information misforstås.
     Dette var i modsætning til mødet med sygeplejersken. Forløbet ændrede sig meget positivt da Monique som spillede sygeplejerske kom ind, for hun spurgte til hvordan jeg havde det, og anerkendt at der havde været meget information på rigtig kort tid. Jeg følte, at hun var interesseret i mig som patient, og var forstående overfor mine bekymringer/problemstillinger. Jeg følte vi var mere ligestillede og at hun ville give sig tid til at lytte, til det jeg nu måtte have at fortælle.

Oplevelsen med Anne som ergoterapeut var rigtig god. Det gav også mig en følelse af at hun havde tid og lyst til at være sammen med mig. Hun gav konkrete svar og introducerede mig for en app, hvor jeg kunne se øvelserne igen og fortalte og viste mig, at navnet på app’en stod på første side i pjecen. 

Alt i alt var det en god oplevelse at spille patient, hvor jeg havde et trygt patientforløb og var velinformeret. Jeg blev set hvor jeg var, dog med visse mangler fra lægens side af.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar