tirsdag den 30. september 2014

Konceptudvikling

Ud fra de forkellige løsningsforslag har vi fundet frem til en, som vi synes har det hele, og ville være en god ting at kunne fremvise til patienter mellem 20-50 år - nemlig en applikation. Vi har med vores viden om de forskellige teorier, gjort brug af dem gennem vores analyser og interviews, hvor vi har brugt forskellige metoder til at belyse problemstillingen om, Hvordan vi kan sikre os, at patienterne på sammedagsafsnit har forstået den givne information ved udskrivelsen.


Vores teori, analyse og metode har ført os frem til et løsningsforslag, nemlig en applikation til smartphones. På denne måde har vi samlet de forskellige centrale mønstre vi kunne se igennem bloggen, samt gennem vores arbejdsproces og analyse og fundet frem til, at der kan være travlt på afdelinger, og at patienterne kan mærke hvis der er travlt. Desuden er det ikke sikkert at patienterne har forstået informationen, hvilket jo kan ske, men for at sikre at patienterne har forstået den givne information, kan man vise dem applikationen. 

I applikationen har vi samlet alle trådene fra de forskellige interviews og analyser, og set på hvad der kunne være gode idéer, og fundet frem til vores egne idéer, udfra den problemstilling, der er belyst gennem hele bloggen. 
     Selvom det ikke virker til at være et stort problem, at informationen ikke nødvendigvis er sikret, så kan det jo være et problem. Her kommer applikationen ind i billedet. Man kan vælge hvilket som helst sprog og hvilken som helst fraktur, og der udfra se hyppigt stillede spørgsmål, og skrive ind med eventuelle spørgsmål, hvor man ville få svar fra en fagperson. 
     Der er i applikationen videoer om genoptræning, såvel som videoer med tegnesprog til dem, der er døve, og lydfiler til dem der er blinde. Der vil være en side til pårørende, samt en tjekliste til patienten, så de ved hvad de skal huske inden de udskrives, samtidig med, at de på denne måde kan huske hvad de skal derhjemme. På den måde vil applikationen fungere som en form for socialt medie for folk med frakturer, hvor man ville have mulighed for at få be- og afkræftet sine bekymringer.

Applikationen bør ydermere være let at bruge, samt med let læselig skrifttype, hvor den samtidig vil være meget visuel, med mange billeder, så den vil komme til at virke overskuelig og ligetil. 
     På denne måde ville indholdet i denne blog og indholdet i applikationen kulminere, således at alle vejene, trods en lang og innovativ proces, vil føre til det samme resultat i sidste ende. 


På dette mindmap, kan man se hvad vi har tænkt, at applikationen skal indeholde. Dette er dog kun første udkast, af en eventuel prototype, og på ingen måde et færdigt produkt, blot en skitse af en idé, en konceptudvikling.


Her nedenunder, kan man så se vores andet udkast af en eventuel prototype, med et bud på hvordan den kunne se ud, og selvfølgelig med plads til ændringer. Her går det blå tema igen, samtidig med at den er enkelt stillet op, og man er klar over hvad man vælger, når man trykker på OK, da farven på teksten således vil være mørkere, understreget, kursiv og med fed skrift. 




 


Dette er selvfølgelig kun en prototype, og det ville kræve både penge og tid som vi ikke har, at udvikle denne applikation. Dermed ikke sagt, at dette ikke er en god idé til fremtidig brug hos sygehuse Danmark rundt, da der fortsat vil være nedskæringer, og at man tit ser travlhed på afdelingerne.
     
Gennem processen har vi haft en del tidspres, og det har derfor for os ikke været muligt med den helt optimale undersøgelse, nemlig interviews med mere end én sygeplejerske, patient og ergoterapeut.
     Flere interviews og mere empiri på den led ville have givet os en større helhedsvurdering af travlheden og informationsgivningen på afdelingen, hvor vi også på den måde kunne være kommet mere rundt på for eksempel hele sygehuset, for at sætte hele casen i et større samfundsperspektiv.
     Desuden ville flere interviews også have givet os et bedre billede af det tværprofessionelle samarbejde på afdelingen i vores case, og det ville give os muligheden for at have større og bedre belæg for de påstande vi kommer med i vores analyse på bloggen. 

Det har været en innovativ proces, med fokus på processen fremfor det færdige produkt, og vi har samtidig lært meget omkring kommunikation.  (26, 27, 28, 29)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar