Viser opslag med etiketten Blog. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Blog. Vis alle opslag

mandag den 29. september 2014

Innovative idéer


Applikation

App med fokus på oplysninger og guides til den udskrevne patient. Patienten skulle her kunne finde ergoterapeut-videoer med genoptræningsøvelser samt svar på hyppigt stillede spørgsmål og dette på den måde, at man i appen, uanset hvilket sprog man som patient eller pårørende taler, kan vælge det sprog, og se og følge appen på den måde. Dette ville oven i købet skulle gælde for blinde, med lydfiler, og døve, med videoer med tegnesprog. 

Åbent forum

Hjemmeside med oplysninger omkring frakturer, samt at være en patient med en fraktur. Lidt ligesom denne blog, men samtidig et forum, hvor man kan skrive ind til og få svar tilbage fra en fagperson med forstand på emnet. (26, 27, 28)

Kursus til sygeplejersker


Et kursus med fokus på optimeret kommunikation mellem fagpersonale og patient samt om forbedret patientforløb. (29)

Tjekliste

En tjekliste til patienter, så de selv kan se og holde styr på, hvad der mangler før man skal udskrives, og hvad der skal til når man er kommet hjem. 



søndag den 21. september 2014

Arbejdsplan over uge 39

I den næste uge har vi en generel plan for, hvordan arbejdsprocessen kommer til at se ud. Det er vigtigt at der er struktur, så vi har noget at forholde os til. Der er selvfølgelig plads til ændringer, hvis der evt. skulle dukke noget nyt op. 


Mandag: 
- Optagelse af kommunikationsøvelse i færdighedslaboratoriet

- Optagelse af øvelser fra ergoterapeut
- Tage billeder af pjecer, udleveret fra ergoterapeut
- Redigere video

Tirsdag: 
- Diskutere kommunikationsøvelse og teori

- Lave indlæg på blog omkring metoder brugt i arbejdsprocessen
- Eventuelt filme/redigere resten af video

Onsdag:

- Møde med Marion kl. 10.00, til diskussion af kommunikationsøvelse og teori brugt dertil, efterfulgt af vejledning
- Lave indlæg om kontrol og opfølgning
- Lave indlæg om metode
- Eventuelt sætte interviews på blog, efter vejledning med Marion


Torsdag og fredag: 
- Snakke om innovative idéer til forbedring af information på dagskirurgisk afsnit
- Analysere innovative idéer
- Udvikle idéer

- Lave litteraturliste 
- Skrive metode indlæg

onsdag den 17. september 2014

Proces

Vi har i dag arbejdet på interview med ergoterapeut og analyse dertil. Vi har også fået skrevet om hverdagsliv. Vi har snakket om planen for i morgen, og planen for næste uge, så vi har en struktureret plan at gå efter, i forhold til at få det bedst mulige resultat ud af vores arbejdsproces samt det færdige resultat. 




tirsdag den 16. september 2014

Udelukkelse af TSM og fastsættelse af målgruppe

TSM står for tværsektorielle meddelelser, og er en del af det system man bruger på sygehuset til at skrive i journal. Når man skriver i TSM, er det som en meddelelse til for eksempel hjemmeplejen omkring genoptræning af en patient, så de i hjemmeplejen kan se, hvad de på sygehuset mener er den rette pleje.

Det er et rigtig godt eksempel på tværprofessionalitet i kommunerne, hvor samarbejdet mellem den primære og sekundære sektor ses, og det ville være oplagt på modul 5 at tale om tværsektorielle meddelelser, men vi har i vores proces samtidig fundet frem til en lidt anderledes målgruppe, som går på mennesker i aldersgruppen 20-50 årige, hvor det ikke er sikkert, og nok sjældent, at de i den aldersgruppe får hjælp fra kommunen i form af hjemmepleje.

Så vi har valgt ikke at have fokus på funktionen 'TSM', da vi i stedet vil indsnævre os i forhold til en aldersgruppe, der ikke har tilknytning til hjemmeplejen.




fredag den 12. september 2014

Besøg på afdeling

Igår havde vi vejledning med Marion, hvor vi blev enige om at indsnævre vores teori, og kom frem til at det fremover er teoretikere fra modul 5, der ligger grundlaget for en innovativ proces, og dette vil vi arbejde videre med i næste uge. Vi har aftalt nyt vejleder møde med Marion på tirsdag.





Vi var også på besøg på afdelingen, som er et dagkirurgisk afsnit. Vi havde vejledersamtale med vores kliniske vejleder, samtidig med at vi fik ordnet alt det praktiske med underskrifter og informeret samtykke erklæringer. Vi interviewede en sygeplejerske og en ergoterapeut, og disse interviews vil blive analyseret og dette vil blive lagt ud på bloggen i næste uge.

 


 



Vi mente alle sammen at vi stødte på en mur, da det ikke umiddelbart virker til, at problemet i casen egentlig er et problem på afdelingen. Dette er i sig selv et nyt problem, samtidig med at det er en lettelse, da problemstillingen ikke er så omfattende som vi troede.     
     Ydermere, var der ingen patienter med frakturer indlagt, så de interviews vi skulle have haft med en-to patienter, blev udskudt til et senere tidspunkt.

Dette giver os mulighed for at se på problemstillingen fra en anden vinkel, og ved kommende interview med patient, vil vi kunne se på problemstillingen og undersøge den fra en helt tredje vinkel, så vi på en innovativ måde kan nå frem til en fælles løsning, hvor de forskellige veje vi tager samt undersøger, kan mødes på midten.

På det sygehus vi har besøgt er der en idéklinik, som vi blev
inspirerede af, og fik os til at tænke på, at der nok ikke kun
findes en enkelt løsning til problemet. 

onsdag den 10. september 2014

Konfigurering af teori


I dag d. 10 september, har vi i gruppen diskuteret indbyrdes, hvad der er mest relevant at skrive med i vores blog, samt hvad der er vigtigst at undersøge og lægge fokus på i forhold til at opnå det fulde udbytte af vores videre dataindsamling.  Ydermere har vi talt om, hvordan vi vil forsøge at vinkle mødet med vores patient, samt de medvirkende fagpersoner, som vi vil interviewe i morgen.

I morgen har vi udover en aftale på afdelingen, en vejledningsaftale med vores vejleder Marion.


onsdag den 3. september 2014

Mindmap

Vi har lavet et mindmap for egentlig at oprette et skelet til bloggen og samtidig have en idé af, hvad vi skal fokusere på. På denne måde kan vi se på det store hele, og herefter indsnævre os i den retning vi vil tage.


Der er et tilhørende link her, for at se selve præsentationen af vores brainstorm:

Vi har fået respons fra vores kliniske vejleder, og aftalt møde på afdelingen den 11/9-14, om eftermiddagen. Her vil vi interviewe en sygeplejerske, ergoterapeut og eventuelt en-to patienter.

       


tirsdag den 2. september 2014

Start

Bloggen er oprettet, og vi har snakket med vores vejleder på skolen, Marion, og fået aftalt vores første vejledning i næste uge.

Vi har kontaktet vores kliniske vejleder, men idag uden held. Vi fik i telefonen af vide at hun er at kontakte i morgen, så vi prøver igen i morgen. Ydermere har vi sendt hende en mail, hvori linket til bloggen er vedhæftet.



Vi vil med vores kliniske vejleder aftale møde på afdelingen angående forskellige interviews, og høre hende om forskellige muligheder og begrænsninger i forhold til disse. Vi vil også rigtig gerne vide noget mere konkret om vores patient, samt hvilken eventuelt opfølgning og genoptræning der har været i forhold til patienten.

Idag har vi oprettet spørgsmål til interviews på afsnittet, og vi glæder os til at få aftalt noget konkret.