Viser opslag med etiketten Information. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Information. Vis alle opslag

mandag den 22. september 2014

Kontrol og opfølgning

Genoptræning ved ergoterapeut:

Patienten har gips på i de første fire uger. Her er der nogle øvelser som patienten helst skal lave.
Det er vigtigt at lave pumpeøvelser, da det får hævelsen til at fortage og derved også smerten, hvis der skulle være smerte.
     Her er det også vigtigt, at holde skulderleddet, albueleddet og fingrene i gang, så det ikke bliver stift, da man typisk vil holde armen helt i ro.
Patienten må gerne lave lette aktiviteter, selvom armen er i gips.
     Hvis patienten føler smerte, er der flere muligheder for at lette denne smerte. Det er forskelligt fra patient til patient hvad der lindre smerten. Nogle synes varme hjælper og andre synes kulde hjælper. Her gælder det om at finde ud af, hvilke muligheder der passer bedst.

Efter fire uger får patienten gipsen af, og kommer til kontrol. Her er der så mange af de samme øvelser, men der er også tilføjet nogle enkelte øvelser med bold, for at få gang i håndleddene igen, da de er blevet stive. Her vil vrid og lette løft også være en god mulighed.  Patienten skulle gerne opnå den optimale funktion af håndleddene igen. 



Pjecer



Der findes mange forskellige pjecer på afdelingen, og de passer hver især til hver enkelt patient. Man kan sige, at de passer til dagskirurgisk afsnit, og at der her er information at hente, hvis man skulle have nogle spørgsmål. 


Ydermere er der pjecer, som kun fysioterapeut eller ergoterapeut har, alt afhængig af patienten, bruddet og selve genoptræningen. Her er for eksempel et par stykker, vi fik fra ergoterapeuten, vi interviewede:


Det er vigtigt at man har rigeligt med information til patienterne. Det er dem der skal hjem fra dagskirurgisk, og lave øvelser og vide hvordan de skal begå sig med den fraktur de har fået. Information er vigtig, så der ikke opstår komplikationer. Hvis der opstår komplikationer, kan det være fordi der ikke har været tilstrækkelig form for information, eller at informationen er givet på en forkert måde i forhold til den enkelte patient.


Vi har brugt denne pjece, da vores løsningsforslag er en applikation, og det derfor ville være rart at vide noget mere om IT i sygeplejen. Ny teknologi i udførende sygepleje er vigtigt, fordi systemet hele tiden er i udvikling. Vi mener at der med udvikling kommer ændringer, men at det for det meste er til det bedre.